De beschadigde Flapper dress van een cursist.
Een Flapper dress is een prachtige feestjurk uit de jaren rond 1920 waarin de Charleston werd gedanst. De jurken zijn recht van model en voorzien van uitbundig kralenwerk wat een geweldige fonkeling geeft in het avondlicht van een dansfeest. Tijdens een workshop Broderie d’Art had een cursist een mooi oud exemplaar meegenomen.
Deelnemers van een workshop Broderie d’Art hebben vaak verschillende redenen om de Haute Couture borduurtechniek met de Lunévillenaald te ontdekken. Een Duitse dame op leeftijd kwam naar Maastricht om de kennismakingsworkshop te volgen, omdat zij wilde leren hoe zij haar antieke Flapper dress in ere kan herstellen.
De dame vroeg mijn advies over haar Flapper dress waarvan wat kralen ontbraken. We hadden daarover eerst diverse keren mailcontact waarbij zij mij foto’s stuurde van de jurk.
De mintgroene jurk heeft een prachtig patroon met wit kralenwerk wat is aangebracht met de Lunévillenaald. Dit is goed te zien bij de steken aan de binnenkant van de jurk. Als je nog wat beter kijkt, kan je aan de binnenkant ook nog het oorspronkelijke kralenpatroon zien wat in het atelier op de stof is aangebracht.
Door alle kralen weegt de jurk ongeveer 1,5 kilo! De herkomst was niet terug te vinden op een label. De dame denkt dat deze is gemaakt in een atelier in het Zwitserse Bern en is gekocht in Berlijn.
De jurk is een familiebezit en er is ooit de Charleston in gedanst door de oma van haar echtgenoot. Het is de bedoeling dat de jurk aankomend Oud en Nieuw weer opnieuw wordt gedragen, maar daar is nog wel wat herstelwerk voor nodig.
Het werken met een Lunévillenaald was voor de eigenaresse een onbekende techniek en zo kwam het dat zij op een zondag naar Maastricht kwam om bij mij de workshop Broderie d’Art te volgen.
Hoe kunnen ontbrekende kralen weer worden toegevoegd?
De stof van de jurk is door de ouderdom heel kwetsbaar en fragiel geworden en op sommige plekken ook al een beetje beschadigd. Hierdoor hebben we al snel de conclusie getrokken dat het aanbrengen van de ontbrekende kralen met een Lunévillenaald niet wenselijk is. Hiervoor is het immers noodzakelijk dat de stof in een borduurraam of een borduurring opgespannen moet worden. Het risico dat er meer beschadigingen optreden tijdens het werken is te groot. De zijden stof kan verder scheuren en er kunnen meer kralen losraken. Een alternatief is om de kralen er met de hand met een kralennaald op te zetten daar waar ze zijn losgeraakt of ontbreken in het patroon.
Tijdens de workshop Broderie d’Art leer ik de deelnemers naast het werken met een Lunévillenaald ook altijd hoe je kralen met een kralennaald kan bevestigen op stof.
Met deze kennis kan de deelneemster van de workshop nu thuis aan de slag om de jurk weer te restaureren. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
Heb je ook zo’n bijzondere vraag of reden om de Haute Couture borduurtechniek te leren? Of lijkt het je gewoon leuk om wat nieuws te leren?
Neem gerust een kijkje bij de informatie over de workshops. Wie weet ontmoeten wij elkaar tijdens een volgende workshop!