De magische glinstering van Swarovski

Swarovski

Wat is een Swarovski? 

Een Swarovski is een kristal die is geslepen tot een prachtige vorm met een fantastische glinstering.
De vormen worden verwerkt tot kralen, opnaaistenen of hotfix steentjes (dat zijn losse steentjes die niet worden vastgenaaid maar worden geplakt op de stof). Door de geslepen, vlakke facetten in de vormen, ontstaat er een optimale weerkaatsing van het licht. De unieke fonkeling geeft een beetje magie aan een ontwerp waarin Swarovski kralen worden verwerkt. 

De toepassingen van Swarovski in Broderie d’Art

Bicone Swarovski kralen

In mijn borduurontwerpen gebruik ik heel graag Swarovski kralen of opnaaistenen. Als je ze naast gewone glaskralen legt zie je een duidelijk verschil in schittering en fonkeling. Door juist één klein Swarovski elementje toe te voegen krijgt een ontwerp een magische glinsterende touch.


Fashion designers versieren voor feestkleding of podiumkostuums een kledingstuk of accessoire vaak rijkelijk met veel Swarovski kralen. In de spotlights of bij kaarslicht is de fonkeling dan extra glamoreus en feestelijk!

Swarovski kralenVerschillende vormen, maten en kleuren van Swarovki kralen

Swarovski kralen hebben verschillende vormen, maten en kleuren. Zo heb je ronde of druppel vormen, maar ook vierkant, driehoekig, of tabs toelopend (bicone). Ieder vorm geeft zijn eigen karakter in een borduurwerk. Kristallen met een vlakke achterzijde verwerk je in een metalen kastje (zetting). Het kastje naai je vast aan de stof. Veelal koop je dit kant en klaar, maar let bij het bestellen goed op want een enkele keer bestel je kristallen met de bijpassende maat metalen kastjes los. De kleurenkeuze is groot. Alle kleuren van de regenboog zijn verkrijgbaar naast de transparante crystal “kleur”. 

Magische glinstering van Swarovski

Hoe verwerk je Swarovski?

Je verwerkt Swarovski kralen over het algemeen met behulp van een kralennaald. Grote ronde kralen bevestig je wat lastiger op de stof. Daar zijn allerlei “trucjes” en technieken voor om te zorgen dat de kraal precies zo op de stof komt zoals je dat graag wilt. Bij een werkstuk waarin je grotere ronde kralen verwerkt, kan je bijvoorbeeld met een extra steek over de werkdraad, oplossen dat de kralen niet gaan kantelen. Bij opnaaistenen is het mooi om een goede passende kleur garen te gebruiken zodat deze niet opvalt in het glinsterende materiaal. (bijvoorbeeld zilver metalic garen).  

Swarovski in een kastje naai je vast aan de onderkant van het kastje. Daar bevinden zich 2 of 4 gaten die je gebruikt om met kruislingse steken het kastje op de stof te bevestigen.

Meer weten?Swarovski borduren

Wil je ook geïnspireerd worden door dit prachtige materiaal? En lijkt het je leuk om een outfit of accessoire een glinsterende, feestelijke touch te geven? In de maanden november en december is er een speciale workshop waarin je met verschillende Swarovski kralen aan de slag gaat! 
Tijdens de workshop vertel ik je alles over het verwerken van Swarovki in een borduurwerk. Ik leer je de technieken hoe je ze kan verwerken en welke effecten je kan bereiken. 

Alle informatie over Borduren met een fonkeling  vind je op de website. 

En wie weet, heb jij met de feestmaanden een kleine fonkeling in je kledingkast!